Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΜΑΣ

Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΜΑΣ
Κάντε "κλικ" στην εικόνα και δείτε φωτογραφίες από την λιτάνευση του Επιταφίου μας

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΠ. ΠΑΥΛΟ

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΠ. ΠΑΥΛΟ
Κάντε "κλικ" στην εικόνα

Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

"Ἀθεΐα, ἡ σιωπή γιὰ τὴν πίστη"


 (Στέργιος Σάκκος)

Εἶναι γεγονός ὅτι ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος δέν πολυενδιαφέρεται γιά τά πνευματικά καί μάλιστα γιά τά δογματικά θέματα, πού ἀποτελοῦν τό θεμέλιο καί τήν πηγή τῆς πνευματικῆς ζωῆς καί τῆς σωτηρίας. Ἡ σημερινή κουλτούρα καί γενικότερα ἡ περιρρέουσα ἀτμόσφαιρα ὄχι μόνο εὐνοεῖ μιά τέτοια νοοτροπία ἀλλά καί ἐξωθεῖ σ᾿ αὐτήν. Ἄλλωστε τό στίγμα τοῦ «φονταμενταλισμοῦ» καί ἡ μομφή τῆς μισαλλοδοξίας συνοδεύουν ἀνεξέλεγκτα κάθε προσπάθεια γιά τήν διατήρηση τῶν παραδεδομένων ἀξιῶν πού ἀποτελοῦν τά θεμέλια τοῦ πολιτισμοῦ καί τῆς πνευματικῆς μας οἰκοδομῆς.

Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

"Η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία"


 (Ιωάννης Φουντούλης)

Καρδιά της Μ. Τεσσαρακοστής είναι η θεία λειτουργία των Προηγιασμένων δώρων. Μπορούμε χωρίς υπερβολή να ονομάσομε τη λειτουργία αυτή, μαζί με τα λειτουργικά χειρόγραφα, «Λειτουργία της Μ. Τεσσαρακοστής», γιατί πραγματικά αποτελεί την πιο χαρακτηριστική ακολουθία της ιεράς αυτής περιόδου. Είναι δυστυχώς αλήθεια, ότι πολλοί από τους χριστιανούς αγνοούν τελείως την ύπαρξη της, ή τη ξέρουν μόνο από το όνομα, ή και ελάχιστες φορές την έχουν παρακολουθήσει.

Δεν πρόκειται να τους κατηγορήσουμε γι’ αυτό. Η λειτουργία των Προηγιασμένων τελείται σήμερα στους ναούς μας το πρωί των καθημερινών της Τεσσαρακοστής, ημερών δηλαδή εργάσιμων, και γι’ αυτό πολύ λίγοι είναι εκείνοι που δεν δεσμεύονται κατά τις ώρες αυτές από τα επαγγέλματα ή την υπηρεσία τους. Σε πολλούς ναούς τελείται κάθε Τετάρτη απόγευμα, σε ώρες που πολλοί, αν όχι όλοι οι πιστοί, έχουν τη δυνατότητα να παρευρεθούν στην τέλεση της.

Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

"Ἱστορικόν Παρεκκλησίου Ἁγίου Νικολάου Ἱλίου"


Tό παρεκκλήσιον τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγ. Νικολάου εἶναι ὁ πρῶτος ναός τῆς περιοχῆς ἐδῶ καί πάνω ἀπό 200 χρόνια. Σέ συμβόλαιο τοῦ 1841 (ἀρ. συμβ. 4070/14 – 3- 1841) μνημονεύεται ἡ περιοχή ὡς περιοχή τοῦ Ἁγίου Νικολάου – φτερῆ, μνημονεύεται ἐπίσης καί τό ἐκκλησάκι τοῦ Ἁγίου μετά τῆς μάνδρας αὐτοῦ. Τό ἐκκλησάκι εἶναι κτῖσμα πρό τοῦ 1830, ἔχει δέ χαρακτηρισθῆ ὑπό τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ Φ.Ε.Κ. 45/27 – 1 – 1977, «ὡς διατηρητέον μνημεῖον, καθ’ ὅσον πρόκειται περί κτίσματος τῶν πρό τοῦ 1830 χρόνων, διασώζοντος σημαντικάς τοιχογραφίας τοῦ 17ου – 18ου αἰῶνος».. Eἶναι κτιμένο στούς πρόποδες τοῦ ὄρους Ζαχαρίτσα. 

Ἡ περιοχή τήν ἐποχή ἐκείνη ἦτο ἀκατοίκητος σέ ὅλη της τήν ἔκταση. Ἦταν ἐκτάσεις ἀκαλλιέργητες, λόγῳ τοῦ πετρώδους τοῦ ἐδάφους. Γιαὐτό καί δέν ὑπάρχουν δένδρα μεγάλα, μόνο μικροί θάμνοι καί πόες.

Ὑπάρχει προφορική παράδοσις ὅτι τό ἐκκλησάκι τοῦ Ἁγ. Νικολάου, κτίσθηκε ἀπό Ἀρβανίτες οἱ ὁποίοι κατοικοῦσαν στήν περιοχή τοῦ Καματεροῦ. Γιαὐτό ἦτο ὑπό τήν κυριαρχίαν τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Γεωργίου Καματεροῦ μέχρι τά τελευταῖα χρόνα. 

Τό πρῶτο παλαιό Ἐκκλησάκι τοῦ Ἁγ. Νικολάου εἶναι ἕνα πετρόκτιστο κτίσμα διαστάσεων ἐσωτερικά 6.30 μ Χ 2,60 μ. Τό πάχος τοῦ τοίχου εἶναι 0,95 μ. Στό ἐκκλησάκι αὐτό ἔγινε μία προέκτασις, κατά δέκα μέτρα καί αὐτό τό κτίσμα πετρόκτιστο καί μέ πάχος τοιχείων 0,95 μ. Ἡ σκεπή καλύπτεται ἀπό κεραμύδια βυζαντινοῦ τύπου.


Ἡ Ἁγία Τράπεζα εἶναι κυκλική ἐντοιχισμένη καί ἔχει πλάτος 1,50 μ. καί βάθος 1 μ. Σέ ἀπόσταση ἑβδομήντα ἑκατοστῶν ἀπό τήν Ἁγ. Τράπεζα ὑπάρχει χαμηλό τέμπλο μέ βημόθυρα, μέ ἕνα ἁπλό σκάλισμα, ἀγνώστου χρόνου κατασκευῆς, ὕψους 0,92 μ. καί πλάτους 2,52 μ. 

Στήν κόγχη εἶναι ἁγιογραφημένη ἡ Πλατυτέρα τῶν Οὐρανῶν (ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ) καί κάτωθεν αὐτῆς καί στό κέντρο ὑπάρχει τό Κιβώριο. Ἀριστερά τοῦ Κιβωρίου ὑπάρχουν οἱ εἰκόνες τοῦ Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου καί τοῦ Ἁγ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου. Δεξιά τοῦ Κιβωρίου ὑπάρχουν οἱ εἰκόνες τοῦ Ἁγ. Βασιλείου καί Ἁγ. Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου. Πάνω ἀπό τήν Πλατυτέρα, στήν μετωπίδα ὑπάρχει τό «Ἅγιο Μανδήλιο». 

Ἡ Ἁγία Πρόθεσις ἐφάπτεται τῆς Ἁγ. Τραπέζης καί σχηματίζει γωνία. Στήν μία πλευρά εἶναι ἁγιογραφημένος ὁ Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Θεολόγος καί στήν ἄλλη, «ἡ Ἄκρα Ταπείνωσις».


Ἔξω τοῦ Ἁγίου Βήματος καί στήν ἀριστερή πλευρά (κοιτάζοντας Ἀνατολάς) εὑρίσκεται ἁγιογραφημένος ὁ Ἅγ. Νικόλαος ἔνθρονος (σέ Βυζαντινή Ἁγιογραφία) διαστάσεων 1,80 Χ 0,85 m. Ἀκολουθεῖ ἕνα καινό περίπου 30 cm καί ὑπάρχει καί πάλι ἄλλη ἁγιογραφία τοῦ Ἁγ. Νικολάου (ἔνθρονος) διαστάσεων 120 Χ 70 cm. 

Ἀπό τήν δεξιά πλευρά εἶναι ἁγιογραφημένος ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος διαστάσεων 105 Χ 75 cm. Μετά ἀπό ἕνα διάστημα 30 cm ὑπάρχει καί πάλι Ἁγιογραφημένος ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος.

Γιατί νά ὑπάρχουν δύο ἁγιογραφίαι ἰδίων ἁγίων ὁ ἕνας δίπλα στόν ἄλλο; Πιθανή ἐξήγησις εἶναι ὅτι ἀνάμεσα στίς δύο ὅμοιες ἁγιογραφίες ὑπῆρχε παλαιό τέμπλο πέτρινο ἤ ξύλινο. Ὑπάρχει μικρό ἐξόγκωμα ἀνάμεσα στίς δύο ἁγιογραφίες, στό κενό τῶν 30 cm, καί τοῦτο μαρτυρεῖ τήν ὕπαρξιν τοῦ τέμπλου. Τό πότε ἀφαιρέθηκε καί μετεφέρθη στό σημερινό σημεῖο (τό τέμπλο) εἶναι ἄγνωστο. Γιαὐτό ἡ μία Ἁγιογραφία εὑρίσκετο ἐντός τοῦ Ἁγίου Βήματος καί ἄλλη ἐκτός. Ἔτσι μπορεῖ νά ἐξηγηθῇ ἡ Ἁγιογραφία ἰδίων ἁγίων, ὁ ἕνας δίπλα στόν ἄλλο. 

Ὁ ρυθμός εἶναι Βασιλικός (θολωτός). Στό ἐκκλησάκι ὑπάρχουν ἐπίσης τρεῖς φορητές εἰκονες μεταγενέστερες (ὄχι Βυζαντινές), ἀγνώστου χρόνου ἁγιογραφήσεως. Ἡ μία εἰκονίζει τήν Παναγία ἀριστεροκρατοῦσα τόν Χριστό, διαστάσεων 150 Χ 80 cm, ἡ ἄλλη τούς Ἁγίους Κων/νον καί Ἐλένην, διαστάσεων 125 Χ 95 cm, καί ἡ ἄλλη τόν Ἅγιον Νικόλαον, διαστάσεων 115 Χ 70 cm.

Ὅπως ἀναφέρουν παλαιοί κάτοικοι καί ὅπως ἐκείνοι τά ἐπληροφορήθηκαν ἀπό παλαιοτέρους, στό πανηγύρι τοῦ Ἁγίου Νικολάου, συγκεντρώνοντο πιστοί ἀπό πολλές περιοχές τῆς Ἀθήνας γιά νά τιμήσουν τόν Ἁγιο Νικόλαο. Ἀπό τό Περιστέρι, τό Αἰγάλεω, τά Πατήσια, τούς Ἁγίους Ἀναργύρους, τό Ζεφύρι, τίς Ἀχαρνές καί ἀπό ἄλλα σημεῖα.

Καί σήμερον ἀκόμη συρρέει πολύς κόσμος κατά τήν πανήγυριν. Ἀπό τό μεσημέρι τῆς παραμονῆς τῆς ἑορτῆς ἔως περασμένα μεσάνυκτα τῆς κυριωνύμου ἡμέρας τῆς πανηγύρεως, δέν σταματᾶ τό προσκύνημα. Ἐδῶ πραγματικά βλέπεις καί θαυμάζεις τήν εὐλάβειαν καί τήν πίστιν τῶν προσκυνητῶν, πού καρτερικά ἀναμένουν στήν σειρά ἔως ὅτου φθάσουν στήν εἰκόνα τοῦ Ἁγίου καί ἐναποθέσουν τό τάμα τους καί ἐπικαλεσθοῦν τήν βοήθειάν του καί μεσητεία του πρός τόν Τριαδικόν Θεόν.

Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

"Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μηνός Μαρτίου"

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΙΛΙΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ
MHNOΣ  MAΡTIOY 2014


1/3/014 ΣΑΒΒΑΤΟ τῆς Τυρινῆς 
            7 π.μ.: Θεία Λειτουργία – Μνημόνευσις Κολλύβων - Ἁγιασμός

2/3/014 ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
            7 π.μ.: Ὄρθρος - Θεία Λειτουργία
            5.30 μ.μ.: Κατανυκτικός Ἐσπερινός


Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2014

"Αδαμιαίος θρήνος"

 
(π. Βασίλειος Καλλιακμάνης)

α) Στὴν ὑμνολογία τῆς Κυριακῆς τῆς Τυροφάγου κυριαρχεῖ ὁ «ἀδαμιαῖος θρῆνος», ἀφοῦ «τῇ αὐτῇ ἡμέρα ἀνάμνησιν ποιούμεθα τῆς ἀπὸ τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς ἐξορίας τοῦ Πρωτοπλάστου Ἀδάμ».

Ὁ Ἀδάμ, ὁ πατέρας τῆς οἰκουμένης, γνώριζε στὸν Παράδεισο τὴ γλυκύτητα τῆς θείας ἀγάπης. Ἔτσι μετὰ τὴν ἔξωσή του ἀπὸ αὐτὸν γιὰ τὸ ἁμάρτημά του, ἐγκαταλελειμμένος ἀπὸ τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, θλιβόταν πικρὰ καὶ ὀδυρόταν μὲ βαθεῖς στεναγμούς, ἀναφέρει ὁ ἅγιος Σιλουανὸς ὁ Ἀθωνίτης.


Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2014

"Ζωὴ πολυμέριμνη, χωρὶς καμμία ἐσωτερικὴ εὐτυχία"

 (Φώτης Κόντογλου)

Ὁ ἄνθρωπος εἶναι σὲ ὅλα ἀχόρταγος, θέλει ν᾿ ἀπολάψει πολλά, χωρὶς νὰ μπορεῖ νὰ τὰ προφτάξει ὅλα. Καὶ βασανίζεται. Ὅποιος ὅμως φτάξει σὲ μιὰ κατάσταση ποὺ νὰ εὐχαριστιέται μὲ τὰ λίγα, καὶ νὰ μὴ θέλει πολλά, ἔστω κι ἂν μπορεῖ νὰ τ᾿ ἀποχτήσει, ἐκεῖνος λοιπὸν εἶναι ὁ εὐτυχισμένος. Δὲν τὸ κάνει ἀπὸ οἰκονομία, εἴτε γιατὶ ἔχει τὴν ἰδέα πὼς τὰ πολλὰ τὸν βλάφτουνε στὴν ψυχὴ ἢ στὸ σῶμα. Ἀλλὰ γιατὶ στὰ λίγα καὶ στὰ ἁπλὰ βρίσκει πιὸ ἁγνὴ ἱκανοποίηση. Καὶ περισσότερο ἀπ᾿ ὅλα, ἐπειδὴ μὲ τὰ ἁπλὰ καὶ μὲ τὰ λίγα δὲν χάνει τὸν ἑαυτό του. «Τὶς ἔστι πλούσιος; Ὁ ἐν ὀλίγῳ ἀναπαυόμενος».


Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

"Το Νηπτικό Έλεος του Καλού Σαμαρείτη"


(Ιωάννης Κορναράκης)

Ας αρχίσουμε από την γνωστή σε όλους παραβολή του καλού Σαμαρείτου (Λουκ. 10, 33-37).

Σε κάποιο σημείο του δρόμου από Ιερουσαλήμ εις Ιεριχώ, κάποιος άνθρωπος έγινε στόχος σκληρόκαρδων ληστών, οι οποίοι αφού τον λήστευσαν, τον άφησαν ημιθανή τυγχάνοντα, μισοπεθαμένο! Καταπληγωμένο και εμφανώς θανάσιμα κακοποιημένο.

Ο πρώτος περαστικός που έτυχε να ιδεί το τραγικό για τον συνάνθρωπό του αυτό γεγονός, ήταν ένας ιερέας. Τον είδε, ποιος ξέρει τι σκέφθηκε και συναισθάνθηκε. Πάντως τον είδε και αντιπαρήλθεν! Έφυγε. Τακτοποιημένος ίσως με τον εαυτό του, αφού η συνείδησή του δεν λειτούργησε ιερατικά, για να αντιμετωπίσει φιλάνθρωπα τον τραγικό αυτόν άνθρωπο!


Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Ψυχοσάββατο. Ποιό είναι το νόημα των προσευχών μας για τους νεκρούς;


(Αγαθάγγελος, επίσκοπος Φαναρίου)

Το ευλογημένο προστάδιο
Η Κυριακή της Απόκρεω λαμβάνει το όνομά της από το γεγονός ότι στη διάρκεια της εβδομάδας που ακολουθεί αρχίζει μια περιορισμένη νηστεία, αυτή του κρέατος. Η Εκκλησία αρχίζει να μας προσαρμόζει στη μεγάλη προσπάθεια που θα απαιτήσει από εμάς επτά ημέρες αργότερα­.

Σταδιακά μας βάζει στον μεγάλο αγώνα, γιατί γνωρίζει την ευπάθεια μας και προβλέπει την πνευματική μας αδυναμία.

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

" Ἡ Πολιοῦχος τῶν Ἀθηνῶν Ἁγία Φιλοθέη"


(Φώτης Κόντογλου)

Τὴν περασμένη Τρίτη ἤτανε ἡ μνήμη τῆς ἁγίας Φιλοθέης, ποὺ εἶναι πολιοῦχος τῶν Ἀθηνῶν μαζὶ μὲ τὸν ἅγιο Διονύσιο τὸν Ἀρεοπαγίτη καὶ τὸν ἅγιο Ἰερόθεο.

Ἡ ἁγία Φιλοθέη γεννήθηκε στὴν Ἀθήνα ἀπὸ γονιοὺς ἄρχοντες, μοναχοπαίδι τοῦ Ἀγγέλου Μπενιζέλου καὶ τῆς Συρίγας. Φιλοθέη ὀνομάσθηκε ὅταν ἔγινε καλογρηά, ἀλλὰ τὸ πρῶτο ὄνομά της ἦταν Ρεβούλα. Ἡ μητέρα της ἤτανε στείρα καὶ παρακαλοῦσε τὸ Θεὸ νὰ τῆς δώσει τέκνο, καὶ μία νύχτα εἶδε πὼς βγῆκε ἀπὸ τὸ εἰκόνισμα τῆς Παναγίας ἕνα φῶς δυνατὸ καὶ πὼς μπῆκε στὴν κοιλιά της. Κι᾿ ἀληθινά, τὸ φῶς ἐκεῖνο ἤτανε ἡ ἁγιασμένη ψυχῆ τῆς κόρης ποὺ γέννησε σ᾿ ἐννιὰ μῆνες. Ἀπὸ μικρὴ φανέρωνε μὲ τὰ φερσίματα καὶ μὲ τὰ αἰσθήματά της ποιὰ θὰ γινότανε ὑστερώτερα, στολισμένη μὲ κάθε λογῆς ἀρετή. Στὴν εὐσέβεια εἶχε γιὰ ὁδηγό της τὴν ἴδια τὴ μητέρα της ποὺ ἤτανε εὐλαβέστατη.

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014

"Η παγκόσμια οικονομική κρίση και η κρίση πίστεως στον τόπο μας"

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος μιλά για την παγκόσμια οικονομική κρίση και την κρίση πίστεως στον τόπο μας.